Omavalvontasuunnitelma

Johdanto

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen. Vendala on sitoutunut noudattamaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.

Palveluntuottajan ja palveluyksikön tiedot

Palvelun tuottaja: Vendala
Osoite: Kehruutie 2 LT 1, 00410 Helsinki

Puhelin: 0505754550

Sähköposti: sanna@vendala.fi
Verkkosivu: www.vendala.fi

Y-tunnus: 1753123-8

Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Vendala tarjoaa koulutetun hierojan palveluita yksityis- ja yritysasiakkaille. Palveluyksikössä toimii yksi henkilö, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu hieroja. Toiminta-ajatuksena on tarjota asiakaslähtöistä ja laadukasta palvelua yksilöllisesti asiakkaan terveyden, hyvinvoinnin ja jaksamisen tueksi. Palveluyksikkö sijaitsee Helsingissä. Ajantasaiset palveluiden kuvaukset ja hinnat löytyvät verkkosivuilta www.vendala.fi

Palveluyksikön vastuuhenkilö

Nimi: Sanna Rahikkala
Puhelin: 0505754550
Sähköposti: sanna@vendala.fi

Palvelun laatu

Laadunvalvonta toteutetaan asiakaspalautteen perusteella, jota kerätään eri kanavien kautta ja suoraan asiakkailta. Sanna Rahikkala on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen ja käy tarvittaessa täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin ja huolehtimalla päivittäisestä tilojen siisteydestä. Potilasturvallisuus perustuu hoitoa ennen tehtävään haastatteluun, hoidon aikana tehtyihin havaintoihin, käytettäviin yleisesti hyväksyttyihin hieronta- ja mobilisointimenetelmiin sekä hoidonaikaiseen kommunikointiin asiakkaan kanssa.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Palveluiden tavoitettavuus varmistetaan esittämällä selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse sovittuina ajankohtina. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Asiakkaalla ja potilaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan paperilomakkeelle ja ne säilytetään lukitussa arkistokaapissa lain edellyttämän ajan. Jos potilas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä palveluyksikön vastuuhenkilöön.

Reklamaatioiden käsittely

Asiakkaiden ja potilaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö, joka varmistaa, että kaikki reklamaatiot käsitellään asianmukaisesti ja että niihin reagoidaan viipymättä. Tarvittaessa tehdään korjaavia toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.

Palvelun koordinointi

Asiakkaita palvellaan ajanvarausten perusteella. Potilastiedot kirjataan paperilomakkeelle. Palveluyksikkö ei käsittele potilastietoja sähköisesti. Koulutettu hieroja ohjaa asiakkaan toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle jos sellaiseen ilmenee tarvetta.

Toimitilat- ja välineet

Toimitila sijaitsee kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa ja asiakkaalla on käytössä WC. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa päivittäin työvälineidensä kunnon ja tarvittaessa tilaa huollon sekä huolehtii työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä. Toimitilassa käytetään hierontaan soveltuvaa hoitopöytää.

Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö ja asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Palveluyksikössä on käytössä sähköinen ajanvarausjärjestelmä, jonne aikaa varatessaan asiakas kirjaa itse nimensä sekä yhteystietonsa. Terveystietoja ei kirjata ajanvarausjärjestelmään. Vendala käsittelee potilastietoja ja muita asiakkaiden henkilötietoja tietosuojaselosteen mukaisesti. Seloste löytyy Vendalan verkkosivulta www.vendala.fi. Palautetta kerätään asiakaspalautteena ja sähköisesti esimerkiksi sähköpostilla

Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa www.vendala.fi Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, virheet korjataan kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Tämä omavalvontasuunnitelma on mukattu 8.12.2025
Laatija: Sanna Rahikkala, Vendala