Parhaat itsehoitovinkit ovat niin yksinkertaisia, että moni ei uskoisi niiden olevan myös juuri niitä kaikista tehokkaimpia. Mitä kurjemmaksi olosi tunnet, sitä enemmän on syytä kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.

Hengitä

Onpa typerä vinkki. En olisi elossa jos en hengittäisi! – Väärin! Kovin moni hengittää vain pinnallisesti, jolloin hartiaseudulle alkaa ilmaantua lihaskireyttä. Kokeile muutamaa syvähengitystä. Vedä rauhallisesti keuhkot niin täyteen kuin saat ja päästä ilman hiljalleen pois. Nouseeko hartiat vai ulkoneeko vatsa? Tuntuuko pallea kireältä? Vedä uudelleen keuhkot täyteen siten, että annat rintakehän laajeta. Hengitä ikäänkuin selkää kohti. Yhä alemmas ja taemmas jokaisella hengenvedolla. Älä nosta hartioita vaan anna niiden olla rentoina hieman taakse vedettyinä. Vedä ilmaa rauhallisesti sisään nenän kautta ja puhalla hitaasti pois. Mieli tyyntyy, stressioireet vähenevät ja mikä parasta, kehosi saa enemmän happea ja se myös kulkeutuu verenkiertoon tehokkaammin. Parhaimmillaan pelkällä hengittämisellä pystyt avaamaan nikkamalukkoja rintarangasta ja rentouttamaan hartiajumeja. Hengittämällä voi myös poistaa kipua. Tee säännöllisesti kymmenen syvähengitystä muutaman kerran päivässä ja huomaat vaikutuksen.

Syö

Syömämme ruoka ei ole vain polttoainetta keholle vaan ruokaan liittyy paljon tunteita ja tottumuksia. Ensisijaisesti ruuan tulisi kuitenkin olla ravitsevaa. Syö monipuolisesti ja tiedostaen mitä syöt. Syö ravintorikasta ruokaa. Kaloreita ei välttämättä tarvitse laskea ja ruuasta saa nauttia. Älä syyllistä itseäsi jos joskus syöt epäterveellisesti. Hyväksy se, että joskus tekee mieli vaikkapa suklaata. Nauti niistä hetkistä, mutta ohjaa itseäsi terveellisen ruuan pariin. Syö riittävän paljon, mutta vältä ähkyyn syömistä.

Nuku

Hyvä uni on aivan aliarvostettua. Se on tärkeä osa hyvinvointia. Anna itsellesi lupa levätä. Lue lisää täältä.

Liiku

Kehomme kaipaa liikuntaa ja liikunnan merkitys korostuu iän karttuessa kun lihasmassa alkaa kadota ja luusto heikentyä. Liikuntaa ei kannata ajatella vain syötyjen kaloreiden polttamisen kannalta. Kun syöt oikein, liikkuminenkin on helpompaa. Lihasten tehdessä töitä aineenvaihdunta vilkastuu, verenkierto paranee, keho vetreytyy, nivelet saavat tarvitsemansa voitelun. Liikunnan avulla syödyt ravintoaineet kulkeutuvat koko kehon käytettäväksi juuri sinne missä niitä tarvitaan.

Harjoitetun liikunnan ei tarvitse olla raskasta. Kävelykin riittää, kunhan sitä harjoittaa päivittäin ja riittävän paljon. Tärkeintä on saada lihakset monipuolisesti käyttöön ja huomioida kehon symmetria. Älä unohda venyttelyä.

Nauti elämästä

Kaiken hyvinvoinnin perustana on oma suhtautumisesi. Elämä on hyvin nyt. Ja miksei olisi jatkossakin?

Eliminaatiodieetti

Poista viha, katumus, paheksunta, syyllisyys, syyllistäminen ja murehtiminen. Sen jälkeen seuraa miten terveytesi ja elämäsi muuttuvat paremmaksi.  – Charles F. Glassman

Huomaathan, että osoite muuttuu joulukuun 1. päivä. Uusi osoite on Kehruutie 2, 00410 Helsinki (Malminkartano).

X